Forside Gå til hovedsite
 
Gode ideer må ikke drukne i bøvl
 

Alle store virksomheder har engang været små vækstiværksættere.
Men inden de når så langt, må de gennem mange års vækst og udvikling. Her spiller det offentlige en hovedrolle, men spørgsmålet er, om myndig-hederne og de offentlige institutioner er sig deres rolle bevidst? Det korte svar er: Nej!

Af Niels-Erik Lundvig, formand for Håndværksrådet

Der er lyspunkter i de små danske virksomheders møde med det offentlige. Virk.dk-portalen er et af de klareste eksempler, der letter virksomhedernes hverdag, og der er en lang række lovende eller i det mindste velmente tiltag på vej: Vækstkaution eller etableringskonti for kommende iværksættere er nogle af ideerne, og enhver kommune med respekt for sig selv har da et væksthus, en vækstpark eller en anden form for rugekasse, der skal sikre iværksættere en god start. Alt sammen i håbet om at skabe det nye Novo Nordisk, Maersk eller måske MicroSoft.

Og det hjælper næsten alt sammen. Men alt for ofte sættes der lighedstegn mellem vækst og højteknologi. Og alt for ofte læser vi om denne type succeser i pressen, mens vækst og udvikling i rigtig mange virksomheder aldrig når avisernes lyserøde sider.

Små virksomheder bobler af ideer
Hvem har læst succeshistorien om bageren, der laver et drive-in bageri? Hvor har vi set historien om tømreren, der udvikler en ny staldtype? Og hvor mange har hørt om vandsengsproducenter der har lavet senge med indbygget lyd og varme?

Vækst og udvikling står på dagsorden i rigtig mange små og mellemstore virksomheder. De oplever, at forandringspresset er kraftigt stigende, og den skærpede konkurrencesituation stiller alle virksomheder over for nye krav.

En lidt nemmere fødsel, tak!
Det er ikke rådgiverne eller erhvervscheferne i kommunernes og statens »iværksætter-industri«, der skaber morgendagens industri-flagskibe.

Det gør rammevilkår, der tager udgangspunkt i små og mellemstore virksomheders situation, og der har både kommunalpolitikere og Christiansborgs lovmaskine en stor udfordring.

Danisco, Vestas og Carlsberg skal nok klare sig, men hvis politikerne reelt ønsker at styrke vækstlaget af små og mellemstore virksomheder, skal der skrues på nogle knapper. Vi skal kort sagt styrke selvstændighedskulturen og sikre gode rammer for vækst og udvikling målrettet små og mellemstore virksomheders særlige behov.

Og der er lang, lang vej endnu. Håndværksrådet taler for 20.000 små og mellemstore

virksomheder og har i over 125 år arbejdet for Danmarks vækstlag, og vi har fire konkrete forslag til politikere, der af et ærligt hjerte vil gøde jorden for morgendagens vindere:

• Sørg for langt bedre adgang til ny viden, så den kan anvendes af små og mellemstore virksomheder.

• Sørg for uddanne kompetente, udviklingsorienterede medarbejdere, der er motiveret til at søge arbejde i små og mellemstore virksomheder.

• Sørg for adgang til konkret og nede-på-jorden-rådgivning om, hvordan man kommer ud på nye eksportmarkeder eller outsourcer.

• Sørg for reel adgang til risikovillig kapital, der kan finansiere de mange nye projekter og produkter.

 
 
Søg artikler: